Friday, November 03, 2006

Trendspot 2 - orientering i storstaden med rörliga mål

På Museum of Contemporaty Art fick jag igår leka rörligt mål i ett on-linespel som heter "Can you see me?". Spelet som ursprungligen har utvecklats av den engelska konstnärsgruppen Blast Theory och Mixed Reality Lab vid University of Nottingham, går ut på att jaga varandra genom stan. Skillnaden till vanliga onlinespel är att några ("jägarna" fanns ute i den verkliga staden runt museet. De var utrustade med handdatorer, GPS och mobiltelefoner och kund då se var vi andra, som satt på museet, befann sig. Deras uppgift var att komma nära på fem meters avstånd för att fånga oss. I spelet var spelplanet avgränsat till området runt museet och det gällde att röra sig genom området utan att bli upptäckt av "jägarna" där ute. Det tog några minuter tills jag blev fångad och därmed var spelet slut. Gränsen mellan den verkliga och den virtuella världen börja att suddas.

Det tog mig ett tag att förstå vitsen med spelet, men jag började tänka på vår folksport orientering, där man ska hitta fasta mål i skogen. Här är det frågan om rörliga mål i stan. Det som är spännande att man kan kombinera motion och dataspel på ett nytt sätt. Blir man fångad så får man ut och springa i stan, något som alla datanörda behöver göra innan de bleknar bort i cyberspace.

Här skulle vi i Strängnäs kunna anknyta till vår orienterings- och navigeringstradition både i det militära och civila. Varför inte satsa på en on-line orienteringstävling med Strängnäs och Mälaren som spelplan. Det skulle sätta stan på världskartan med en gång.

Stadsorienteringen kan man komplettera med båtnavigering och bilnavigering. Så kan det bli triatlon-line runt Strängnäs på nya "Fire Bay" (Eldsund) som bas. Orienteringskompetens har vi ju redan i stan. Dessutom har vi världsledande kompetens inom 3D-navigering. Allt detta i kombination skulle kunna utvecklas till en innovativ upplevelse- och affärsmiljö. Morgondagens besökare är on-line redan idag. Det gäller att attrahera dem med unika mervärden t.ex. high-tech i skärgårdsmiljö. "Can you se IT?"

No comments: