Wednesday, February 28, 2007

Trendsspot 28: Virtuell verklighet enl. verkliga lagar

Spelbranschen har blivit utvecklingsmotorn inom den digitala världen och leder idag utvecklingen. Det räcker inte längre med snabba grafikkort utan nu skall det vara fysikkort för fysikaliska simuleringar i realtid. Spelen ska vara så realistiska som möjligt och därför har avancerad spelfysik varit en stark trend under flera år. Dagens spelare förväntar sig att det sprids delar i luften i en explosion eller att plåten i en bil knycklas ihop när den krockar. Rök, eld och vatten uppför sig nästan som i en film. Det amerikanska företaget Ageia är ledande på hård- och mjukvara för spelfysik och visar prov på sin demosida.

Under hösten 2007 kommer en ny version av superspelet Crysis från tyska Crytek, som har utvecklat den nya spelmotorn CryENGINE2 som kommer att innehåller realtidsrendering för bättre scendjup, moln och mjuka skuggar, allt för att efterliknar verkligheten så nära som möjligt.

No comments: