Wednesday, March 21, 2007

Trendspot 32: IT Sverige hänger inte med

I den Dataföreningens färska publikation "IT i Sverige 2007 - En bok om trender och utveckling inom IT i Sverige" lyfter man fram Sverige för sin höga bredbandspenetration som ligger på 22% av befolkningen mellan 16 och 74 år som har bredbandsaccess. Men då jämför man med Storbritannien (19%) och Tyskland (15%) och nämnar att nordiska länder är före.

Här är OECD siffror för Juni 2006 bredbandsabonnenter per capita som visar att Sverige inte hänger med: Danmark 29,3%, Holland 28,8%, Iceland 27,3%, South Korea 26,4%, Schweiz 26,2%, Finland 26%, Norway 24,6% och på plats åtta Sverige med 22,7%. Men utan bredband inga bredbandstjänster och det är vad just krävs för att vara konkurrenskraftig i framtiden.

3D Berlin - först på Google Earth
Alla som använder Google Earth för att flyga över vår planet, för att planera en resa, för att leta upp en historisk platser kunde ana att verklighetstrogna 3D-byggnader skulle bli nästa steg i utvecklingen. Men att en hel europeisk stad skulle läggas ut över en natt redan 2007, var kanske inte så många som trodde på. Det blev Berlin som lyckades att lägga ut en storskalig 3D-modell i Google Earth. Över 40 000 byggnader i staden har modellerats och kan betraktas i valfri vy. En del är så detaljerade att man kan "kliva in" t.ex. i riksdagshuset och i Sony Center och titta på interiören. Så nu är världens största byggprojekt på gång eftersom vilken stad i världen kan avstå från att visa upp sig för världen med sina sevärdheter, hotell, nöjesparker, shoppinggallerier etc. i den tredje dimensionen på Google Earth?

Alla som har rört sig i 3D-dataspel vet vad naturtrogenhet, interaktivitet och högupplösning betyder för spelupplevelsen. Nu knyts allt detta ihop i en ny 3D-världsmodell, som kommer att vara vägvisande för nästa generations Internettjänster i 3D-webben. Men utan bredband och snabb dator kan man glömma 3D-webben. Om Sverige vill komma upp i IT-ligan krävs en snabbare utbyggnadstakt, prispress på fiberaccess och ett kompetenslyft från 2D till 3D, så att svenska folket och svenska företag kan börja erövra och utveckla virtuella världar i Google Earth, Second Life och dess motsvarigheter.

No comments: