Wednesday, December 12, 2007

Virtuella världar för barn- och ungdomar

Google's lista över de snabbast växande sökorden 2007 innehåller två virtuella världar för barn, Webkinz and Club Penguin. Detta visar att intresset för virtuella världar på Internet ökar och kommer att fortstätta framöver.

Webkinz är goosedjur med en speciell kod som ger tillgång till Webkinz World och virtuella djur. Enl. företaget Ganz. som säljer Webkinz, har över 2 miljoner djur sålds sedan starten 2005. Antalet unika besökare första halvåret 2007 ökade från 2,3 till 6,4 miljoner. Branchexperter uppskattade nyligen marknadsvärdet av Webkinz till över $20 miljarder.

Club Pengiun startdes i oktober 2005 och har vuxit till 12 miljoner användare, varav 700.000 betalande.
Walt Disney Company köpte i början av året Club Penguin.

Mätningar av marknadsundersökningsföretaget Nielsen//NetRatings visar att antalet amerikanska användare ökade mellan jauari och juli 2007 med 176.8 procent. Andra barn- och ungdomsvärldar ökade mellan 29 ich 35 procent.

Många mediaföretag har insett nödvändigheten att finnas med i dataspel och virtuella världar. Virtuella erbjuder underhållning för både flickor och pojkar och är därför populärer som kommunikations och mötesplatser på Internet.

Andra populära världar är Neopets (11 milj. pets), Stardoll (12 miljoner medlemmar), Cartoon Doll Emporium, BarbieGirls och Gaia Online.

Exempel på populära virtuella barnvärldar i Sverige är t.ex. Habbo och Blip.

No comments: