Wednesday, January 02, 2008

Varning för virtuella världar

Tidningen Ny Teknik skrämmer upp sina läsare med rubriken "Expert varnar för flykt till virtuella världar". Experten är professor Edward Castronova vid Indiana University i USA och som förra året kom ut med boken Exodus to the Virtual World: How Online Fun is Changing Reality (2007, Palgrave McMillan).

Det som Castronova "varnar" för är att "online fun" kan konkurrerar ut den tråkiga verkligheten. En skrämmande tanke för dagens makthavare, men en lockande tanke för alla som idag är fast i monotona, tråkiga eller farliga jobb.

Virtuella världar är ett logiskt steg i Internet- och mediautvecklingen. Steget från 2D till 3D är helt naturligt eftersom vi agerar och kommunicera i det verkliga livet i 3D. Genom snabba, billiga datorer och bredband har nu miljoner människor fått möjlighet att uttrycka sig och sina idéer i en simulerad datavärld. Förr var det bara konstnärer, författare och skådespelare som fick möjlighet att gestalta "fantasivärldar", alla andra fick bara vara publik. Nu kan i princip alla vara med och gestalta och medverka i "fantasivärldar" på Internet inte bara som underhållning utan också som verktyg för planering, beslutstöd, inlärning. Militärer har "lekt" strategispel i 3D sedan urminnestider, dockteater och riddarborgar har funnits i de rikas hem sedan antiken. Simulering av verkligheten genom modeller är ett effektivt sätt att experimentera och lära sig om verkligheten. Barn leker för att "begripa" världen, elever lär sig genom experiment i virtuella kemilab, designer prövar nya lösningar i CAD-system, piloter tränar landningar i flygsimulatorer, läkare lär sig nya operationmetoder i virtuella patienter. Virtuella spelvärldar som Second Life eller Entropia är bara början till en ny kunkapssfär där verklig och virtuell värld möts på ett enklare, billigare och effektivare sätt. Att sedan miljoner användare har dessutom roligt online gör saken inte sämre.

I Kina har man nyligen startat ett projekt för att utveckla en virtuell värld baserad på svenska plattformen Entropia Universe Det är ett samarbete med det kinesiska online entertainment företaget Cyber Recreation Development (CRD) som planerar att sätta upp en virtuell värld för 7 miljoner samtida användre. CRD har stöd av Beijing Municipal People's Government och räknar med att skapa 10.000 jobb. Entropia räknar med intäkter på en miljard dollar årigen.

Det är stora planer och man kan bara hoppas på att Mindark har större framgång i Kina än vad Fanderun har i Sverige.

No comments: