Monday, August 27, 2012

Boktips: Såld på nätet


Såld på nätet - Priset du betalar för gratis är en kritisk granskning av gratistjänster på Internet, deras syfte och risker för den ovetande användaren. Författaren och Internetexperten Fredrik Alverén frågar "hur kan tjänsterna på nätet vara gratis?" och svarar med insikten att priset är användarens privata information, den nya valutan som driver miljardekonomin på nätet. Företag följer användarens digitala rörelser och samlar ständigt informationvet, där ingen kommer undan.
Det handlar om storbolag som Facebook, Google och Twitter, men även nyhetssajter, flygbolag och shoppingsidor vill veta allt om användarna. Information säljs vidare till högstbjudande på marknadsplatser vars enda affärsidé är att handla med persondata. Auktioner sker varje sekund.
Alverén menar att vi ofta pratar gärna om fördelarna med nätet och använder dagligen gratistjänsterna som erbjuds. Men få vet varken vad som sker i bakgrunden, eller vad det kan leda till. han pekar på risker med att användarens information sparas och sprids till obehöriga.

Insamling och försäljning av konsument- och kunddata är inget nytt. Det har bedrivits systematiskt av marknadsundersökningsföretag, adressförlag och direktreklamföretag under många decennier. Det som är nytt att konsumenterna idag lämnar ut stora mängder av privata data via Internet utan att vara medvetna om att de gör jobbet att fylla företagens kunddatabaser med aktuella data om sig själva. Konsekvenserna kan bli allt från önskad till oönskad reklam, medial påverkan, bedrägerier och identitetskapning.

Boken ger en överblick vad som händer bakom kulisserna, vad företagen vet om användarna och vad de använder informationen till. Alverén beskriver var vi kan hamna om vi inte ser upp och vad konsumenten  kan göra för att minska riskerna?

No comments: