Saturday, May 17, 2014

Logistikkampen om e-handelskunderna

Kampen om e-handelskunder med hjälp av samma dag leverans (SDL) hårdnar mellan Amazon, eBay, Google, och nystartade företag som Deliv, Postmates och zipments  där alla fokuserar på bekvämlighet och snabb tillgänglighet som framgångsfaktorer för e-handel.

Amazon Local Express Delivery

E-handelsgigant Amazon lanserade redan 2009 sin SDL-tjänst "Local Express Delivery" i sju amerikanska storstäder. Idag finns Local Express Delivery i 12 städer och man håller på att bygga upp ett eget logistiknätverk för att på sikt kunna betjäna fler städer ännu snabbare och mer kostnadseffektiv än vad man gör idag genom samarbete med logistikföretagen UPS och FedEx. Amazon Prime kunder betalar idag $5.99 per leverans, övriga kunder betalar för presentkortvaror $3.99 per leverans och för övriga varor $8.99 per leverans.

eBay Now

eBay Now är en SDL-tjänst som erbjuder idag pprodukter från hundratals lokala affärer i San Francisco och omnejd, delar av New York City, Chicago, och Dallas, inom 1-2 timmar. Kunden betalar $5 per leverans. I oktober 2013 köpte eBay det brittiska SDL-företaget Shutl.

Google Shopping Express

Google meddelade nyligen att man har utökat Google Shopping Express, dess SDL-tjänst till Manhattan och West Los Angeles. Google arbetar för att få leveransservice till Brooklyn och Queens i New York och Bel - Air Beverly Hills, West Hollywood och andra delar av Los Angeles i de kommande månaderna. Google har genomfört en studie av tjänsten i San Francisco i ungefär ett år.
Tjänsten gör det möjligt för konsumenter att köpa varor från återförsäljare som Whole Foods, Staples, Walgreens och Costco. Google samarbetar med lokala logistikpartner vars personal bär Google Shopping Express uniformer och kör Googles leveransbilar.

Deliv Same Day Delivery


En nykomling är Deliv, en crowdsourced SDL tjänst för stora nationella flerkanals återförsäljare. Deliv samarbetar direkt med återförsäljare och tar samma eller lägre pris som för en standardleverans. Målet är att gööra Deliv DSL-knappen till en naturlig del av köp- och betalupplevelsen. Deliv erbjuder välutbildad leveranspersonal som rankas av kunderna och Deliv teamet. Leveranspersonalen med den högsta rankningen prioriteras sedan vid fördelningen av leveransuppdragen.
Genom att samarbeta direkt med återförsäljare, låter Deliv behålla återförsäljaren sin direktrelation med kunden. Deliv vill ge kunden och återförsäljaren den ultimata upplevelsen genom enklare inköp, överlägsen leveranspersonal och låga priser . Deliv plattformen erbjuder t.ex. smart routing och full insyn inklusive möjligheten för kunden att se deras leverans på en karta i realtid från plockning till hemleverans.


No comments: