Saturday, March 28, 2015

9 av 10 konsumenter litar på kundomdömen

I konsumentledet växer kundomdömen i popularitet, en nyligen publicerad artikel i tidskiften Forbes visar att 9 av 10 konsumenter litar på kundomdömen online i lika stor utsträckning som en personlig rekommendation - dessutom läser konsumenter omdömen i en allt högre utsträckning inför ett köpbeslut. Hos e-handelsföretagen kan det finnas en oro för negativa omdömen. Men faktum är att kritik är av stor värde för företag. 
I Europa har det danska företaget Trustpilot (grundat 2007) haft framgång på riskkapitalmarknaden med investeringar på över 40 miljoner dollar de senaste fyra åren. Det USA-baserade originalet Resellerratings.com (grundat 1998) såldes för 32 miljoner dollar till Answers, som en annan indikation på de förväntningar marknaden har på branschen, där aktörerna ännu är få.
Svenska Storebadge tar nu upp kampen om kundomdömen på en växande internationell marknad. Bakom satsningen finns bland annat duon bakom Trygg e-handel och en av Sveriges främsta experter på kundkommunikation.
Storebadge använder en enkel med snillrik funktion som har sitt ursprung hos e-handelsgiganten Amazon. Det handlar om att ställa den enkla frågan till läsaren om omdömet var hjälpsamt, sedan sorteras omdömena utifrån läsarnas svar på denna fråga. Amazon fann nämligen att när omdömen sorterades efter detta istället för kronologisk ökade försäljning – en ökning med hela 2,7 miljarder dollar i intäkter årligen.

No comments: