Friday, April 17, 2015

Intersport öppnar fler virtuella butiker med QR-app

Sportkejedjan Internersport har i samarbete med företaget Virtual Stores tagit fram så kallade virtuella butiker, som består av en 40”-skärm där erbjudanden och inspirerande bilder/filmer visas, samt en touch-skärm via vilken det kompletta sortimentet från Intersports hemsida tillgängliggörs för försäljning. I ett pressmeddelande förklarar Daniel Anvell, COO på Intersport och ansvarig för satsningen att de virtuella butikerna  möjliggör att optimera butiksytan i butik, samtidigt som man breddar och fördjupar sortimentet. Det är också ett sätt att få olika digitala kanaler att samverka, främja varandra och driva trafik mellan e-handel och våra fysiska butiker, 
För att handla laddar konsumenten ner den nya appen Intersport Sverige och väljer ”scanna QR-koder”. När en varas QR-kod scannas från skärmen kan kunden välja t.ex. färg/storlek på den önskade varan och lägga varan i kundvagnen. När kunden klickar på ”Gå till kassan” skickas man vidare till hemsidan där köpet slutförs. Appen är framtagen i samarbete med Welcom.
De digitala enheterna visades för första gången upp för allmänheten i Intersports butik på VM i Falun. Idag hittar man tre enheter på Arlanda samt i Intersport butikerna i Liljeholmen, Lidingö, Sicka och Drottninggatan. I nästa vecka öppnar en ny Intersport-butik i Täby som även den kommer att ha en enhet.
 Intersport är ett av Sveriges mest kända varumärken med nära 150 butiker i Sverige. 2013 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4,1 miljarder kronor. Intersport Sverige AB ingår i IIC, Intersport International Corp. - världens största sportkedja med fler än 5 500 butiker i 44 länder. Intersport-gruppen omsätter över 10,6 miljarder euro globalt.

No comments: