Wednesday, April 29, 2015

Konsumentrapporten 2015: Gränsöverskridande handel

Bedrägerier och bluffannonser på internet ställer till med problem för många konsumenter, och när företagen bakom befinner sig i länder utanför EU är det svårt att komma åt dem. Detta konstaterar Konsumentverket i 2015 års upplaga av Konsumentrapporten.
Årets rapport handlar om vilka problem vi stöter på när vi köper varor och tjänster på nätet från utländska företag, samt på semestern utomlands.

Rädsla för bedrägerier

Rapporten visar att närmare 80 procent av svenskarna handlar på nätet, men de flesta föredrar att handla från svenska webbutiker. Enligt rapporten beror tveksamheten inför att handla från utländska webbutiker på en rädsla för bedrägerier. Enligt Konsumentrapporten behöver Sverige utveckla det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag, för att höja förtroendet bland konsumenter när det gäller att handla från och i utlandet.

No comments: