Wednesday, April 08, 2015

NilsonGroup testar e-handel i butiken

Credit: NilsonGroup
Enl. pressmeddelande har Skandinaviens ledande skokoncern NilsonGroup flyttat sin e-handelsplattfrom ut till utvalda fysiska butiker. Kunden får möjlighet att upptäcka e-handeln och shoppa skor via en smart online-station med placering direkt på butiksytan.
Enl. företaget får kunden tillgång till fullständigt sortiment och kan upptäcka det breda urval som koncernens affärsområden erbjuder. Kunden kan surfa runt och hitta sina favoritskor online samt göra beställningar direkt via hemsidan utan att behöva lämna butiken. Butikspersonalen finns självklart behjälplig för att visa, instruera samt svara på frågor under hela köpprocessen. Testperioden kommer att utvärderas utifrån ett kundperspektiv, för att se om e-handel i butik kan vara aktuellt att införa i fler butiker.

”Shop online”
Online-stationerna består av olika enheter där DinSko använder sig av Samsung-plattor medan Nilson Shoes och Ecco har iPad/iPad Mini. Enheterna placeras på vägg eller i stativ. Varje enhet har en unik ”in store”-startsida per affärsområde, där kunden välkomnas att anmäla sig till att ta emot nyhetsbrev. Betalsätt kommer i dagsläget att begränsas till kostnadsfri faktura samt Wywallet, vilket passar de kunder som använder sig av denna app.
NilsonGroup lanserade webbshopen www.putfeetfirst.com 2012 som ett första steg i en multikanalstrategi, dvs att integrera e-handel med fysiska butiker. Målet var att genom ny funktionalitet göra det enkelt för kunderna att hitta sin produkt och genom en gemensam varukorg ger kunden möjlighet att handla skor från DinSko, Ecco, Nilson Shoes och Skopunkten - i en och samma kassa.

NilsonGroup är Skandinaviens ledande skokoncern med butikskoncept som DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt franchisebaserade Ecco Stores. Koncernen har ca 330 butiker i Sverige, Norge och Finland och omsatte 3 miljarder under 2014.

No comments: