Friday, May 08, 2015

Learning by YouTubing

Mediavision rapporterar att Youtube slår nytt rekord i räckvidd och når 21% av befolkningen dagligen i Q1 2015. Det innebär att Youtube nu tillhör Sveriges största TV-kanaler/-tjänster sett till daglig räckvidd. Bara SVT och TV4 når fler en genomsnittlig dag. Tidigare drevs Youtubes tillväxt framförallt av unga, men under det senaste året är det äldre som ökar tittandet mest.
Genrer som komedi, musik och spel är vanligast att följa, men kraftigast ökning syns framförallt bland Youtubekanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode. Överlag syns en breddning i typer av innehåll som konsumeras på Youtube.
Allt fler företag upptäcker Youtube som kostnadseffektiv plattform för kunskapsspridning, instruktion och bruksanvisning. Här nedan ett exempel från Visma respective Byggmax. Den första videon visar på 3 minuter hur man aktiverar integrationen mellan Visma Administration och Visma Webshop och Visma Webshop+ och hur artiklar och försäljningprislistor förs över till nätbutiken. Videon har på ett år visas över 1200 gånger.



Det andra exemplet från Byggmax visar hur man bygger en altan, med ett trappsteg och räcke på plintar, med plasttak över altandörren. Videon är 44 minuter lång och det visas och berättas under arbetets gång varför en viss lösning är bättre än andra och tipsar om hur man kan undvika vanliga misstag. På två år har videon haft över 225000 visningar.



No comments: